Hvordan mærker jeg mine følelser?

kom i kontakt med følelser

Det her spørgsmål “Hvordan mærker jeg mine følelser?” er et jeg får fra næsten alle mine 1:1 klienter og også fra deltagerne på mit Online Forløb. Og med god grund! Det er ufatteligt vigtigt, at kunne mærke sine følelser. Derfor vil jeg gerne kaste lidt lys på, hvorfor du ikke kan mærke dine følelser, hvordan du lærer at komme i kontakt med dine følelser og hvordan du lærer at forstå dine følelser. Når du lærer det, så vil du bedre kunne navigere i dit liv og derved skabe et liv, der passer til dig.

Jeg har selv haft enormt meget kamp mod mine følelser før i tiden, hvor jeg undertrykte alt hvad jeg kunne. Jeg tvivlede på alt hvad jeg mærkede og jeg følte mig konstant overvældet og magtesløs overfor mine følelser.
Hvordan jeg har lært at rumme mine følelser både de positive og de negative følelser (og forstår dem!) vil jeg gerne dele med dig, så du også kan opleve den frihed det er at kunne rumme alle følelser uden forbehold.

At lære at mærke dine følelser er ligesom alt andet noget du bliver bedre til, jo mere du øver dig og længere nede giver jeg dig en konkret øvelse til, hvordan du gør i praksis. Men inden da er det essentielt at du forstår, hvorfor det er vigtigt at kunne mærke og rumme sine følelser.

“Jeg kan ikke mærke mine følelser” – og hvorfor er det så et problem?

For det første er der så utrolig mange svar og ledetråde gemt i dine følelser (også i dine negative følelser) i forhold til, hvordan du skal navigere i dit liv. Så hvis du ikke kan mærke dine følelser, så kan du heller ikke finde de svar, som ligger gemt her. Du går altså glip af alt guldet der er gemt i dig og kan derfor have en følelse af, at du ikke kan mærke hvad du vil.

Rigtig mange kommer til mig, netop fordi de søger efter svar, som de ikke syntes de kan finde selv. De har længe forsøgt at navigere i livet i forhold til, hvordan andre mennesker har gjort eller i forhold til hvad de tror andre mennesker forventer af dem. Det er bare slet ikke sikkert, at det er et liv der passer til dig og dine behov og værdier, når du forsøger at leve andre menneskers liv.

For det andet er der mange der forsøger at undgå ubehaget i de negative følelser. Men hvis du på den måde undertrykker de negative følelser, så er det alle følelser du undertrykker. Du kan nemlig ikke “nøjes med at undertrykke de negative følelser uden også at komme til at undertrykke de positive og behagelige følelser.
Det vil resultere i, at du ikke føler, at du kan mærke dine følelser og det resulterer ofte i en følelse af tomhed og tristhed.
Er der noget der er mere smertefuldt for os mennesker end at mærke de negative følelser, så er det ikke at kunne mærke noget som helst! Netop den følelsesløshed er for mange mennesker en af grundene til at skabe drama eller dyrke relationer der er smertefulde, fordi så oplever de i det mindste en eller anden form for følelser – også selvom de er ubehagelige.

For det tredje vil du ofte komme til at søge tilflugt ovre i andre mennesker, hvis du ikke kan rumme dine egne følelser, eller hvis du ikke kan mærke dine egne følelser. Du har måske oplevet, at du har ekstremt nemt ved at mærke alle andres følelser men ikke dine egne følelser?
Det kan være at du har et mønster med, at please andre og undlade at sige fra, fordi du ikke kan rumme følelsen af “frygt for at blive afvist”? Så du tager dig af alle andres følelser og forsøger at opfylde deres behov, men glemmer fuldstændig dig selv i processen! Og inderst inde går du og længes efter, at andre vil se dine behov og opfylde dem for dig. Men det er ikke andre mennesker ansvar, at opfylde dine behov. Derfor skal du hjem til dig selv og have åbnet op for dine egne følelser, så du kan tage ansvar for dine behov og selv opfylde tomrummet indeni.

Alt dette sker fuldstændigt ubevidst, så hvis det er ny læsning for dig, så er du langt fra alene OG der er hjælp at hente!

mærke mine følelser

Hvad er negative følelser?

Når jeg bruger ordene negative følelser, så er det ikke fordi der er noget galt med disse følelser. Det er blot nogle følelser, som du i dit hoved (ubevidst), har klassificeret som værende negative følelser og som du derfor vil gøre alt for at undgå! Disse negative følelser giver nemlig et fysisk ubehag i kroppen. Når du ikke ved, hvordan du håndterer disse negative følelser og det fysiske ubehag som de bringer med sig, så vil du i dit forsøg på at undgå dem, komme til at undertrykke eller fortrænge dem på nogle meget uhensigtsmæssige måder. Du kommer til at afskære dig selv for den frihed der er i, at kunne rumme alle dine følelser og den visdom der ligger i at lytte til dem.

Min invitation til dig er derfor, at begynde at byde alle dine følelser velkomne. Uanset om de er negative eller positive, ubehagelige eller behagelige. Hvordan du helt konkret skal gøre, deler jeg med dig her på siden.

Hvordan kan man rumme sine følelser?

Følelser er en naturlig del af livet og de er kommet for at blive. Så du kan ligeså godt slutte fred med dem og rumme dem – der er ingen vej ud af dine følelser andet end gennem dem.

En måde at slutte fred med dine følelser på, er ved at blive bevidst omkring, at ingen af dine følelser er forkerte – heller ikke de negative følelser!
Måske har du da du var barn oplevet, at visse følelser ikke var velkomne?
Måske er du blevet skældt ud, ignoreret eller fået en anden uønsket reaktion fra dine forældre eller andre omkring dig, hvis du f.eks. viste vrede?
Du har derpå konkluderet, at det var forkert at føle og vise vrede. Så hver gang du efterfølgende er blevet vred, har du forsøgt at undertrykke vreden og bide den i dig. Du har simpelthen sat en label på følelsen vrede og den er blevet til en negativ følelse hos dig.

Problemet er bare, at når du undertrykker en bestemt følelse, så vil du hver eneste gang du oplever denne følelse ende med sekundære følelser. Disse sekundære følelser kan være skyld, skam og dårlig samvittighed oveni den primære følelse (her vreden), fordi du dybest set ikke mener, at det er ok at føle sådan.
Så der sker det, at når nogen eller noget gør dig vred, så aktiverer det al den undertrykte vrede du går og gemmer på. Samtidig aktiveres en sekundær følelse af skyld, skam og dårlig samvittighed, fordi du tænker “jeg må ikke blive vred”! Og så eksploderer du, når nogen eller noget alligevel gør dig vred. Fordi er der noget vi mennesker ikke kan klare at føle, så er det skyld, skam og dårlig samvittighed!

Vidste du at en enkelt følelse kun kan vare 90 sekunder?

En følelse varer ikke mere end 90 sekunder – er det ikke skørt at tænke på? Især når så mange har tonsvis af gamle fastlåste følelser, som bliver ved med at gøre ondt igen og igen.
Hvis du formåede at rumme alle dine følelser og lade dem komme uden at dømme dem, så ville de passere igen på 90 sekunder.

Det er i modstanden mod følelserne, at dine følelser rigtigt bliver problematiske. Her begynder du nemlig (ubevidst) at tænke tanker omkring dem. Disse tanker omkring følelserne forlænger dem, eller gør at der dukker sekundære følelser op som føles som negative følelser, som f.eks. skam, skyld og dårlig samvittighed.

Når du derimod lærer at tillade og rumme dine følelser fuldt ud, uden at dømme dem eller tænke at de er forkerte, så vil de passere igen efter 90 sekunder.

hvor sidder følelser

Kom i kontakt med dine følelser

Er du et “hoved-menneske”? Altså forsøger du ofte at regne det hele ud med dit hoved (din hjerne) og har du svært ved at komme ned i kroppen og mærke den? Hvis ja, så har du helt sikkert problemer med komme i kontakt med og mærke dine følelser. Fordi du kan ikke mærke dine følelser oppe i dit hoved!

For at komme i kontakt med dine følelser skal du ned i kroppen og mærke dem fysisk. Alle dine følelser har et fysisk udtryk i din krop.
Kender du det med at være spændt på et eller andet og mærke “sommerfugle i maven”?
Eller måske har du prøvet at være ked af det og mærke sådan “en klump i halsen”, når du har forsøgt ikke at græde?
Så når du skal lære at komme i kontakt med dine følelser og lære at rumme dem, er første skridt at mærke dem fysisk i kroppen.

Hvor sidder følelsen i kroppen? Sidder den i halsen, i maven, i solar plexus, i brystet eller et helt andet sted? Og hvordan føles den? Er den sammentrækkende eller udvidende? Og hvilken form har den? Er den skarp eller rund? Vibrerer den eller er den stille? Føles den varm eller kold?

Det er ikke sikkert, at du kan mærke alle ovenstående fornemmelser. Men prøv at være nysgerrig, når du mærker efter.
Jeg selv oplever, at langt de fleste af mine følelser sidder i maven. Nogle føles meget ens, men der er ofte bittesmå forskelle. Nogle sidder ude på siden af maven og føles sammentrækkende, andre sidder mere inde på midten og føles som en hård bold. Så vær virkelig undersøgende og nysgerrig efter de små nuancer.

Øvelse til dig: “Kom i kontakt med dine følelser”

Hvis du længe har følt dig totalt afskåret fra dine følelser, kunne en øvelse være at sætte dig et uforstyrret sted og sætte en sang på, der vækker nogle følelser i dig og så lave nedenstående øvelse for at tillade og rumme det der kommer.
Nu afhænger musik jo af personlig smag. Men hvis du er helt blank på sange, kan du prøve “Over the Rainbow” med Isreal Kamakawiwo’ole eller “Nangijala” med Rasmus Seebach. De virker på mig hver gang! 🙂

Rumme sine følelser

Hvor sidder dine følelser i kroppen – den praktiske teknik

Denne teknik som jeg vil dele med dig her, er en teknik der gør dig i stand til, at mærke og rumme alle dine følelser og efterfølgende slippe dem, der er klar til at blive sluppet.
Jo mere du øver dig – jo bedre bliver du til at rumme dine følelser (både de negative og de positive). Pludselig en dag vil du så opdage, at du kan gøre det helt ubevidst. Der vil pludselig ikke være følelser, som du frygter. Og du vil ikke føle dig overvældet af dine negative følelser eller reagere voldsomt på bestemte følelser, fordi du ikke længere forsøger at undertrykke dem. Det i sig selv giver en enorm frihed til at være dig, præcis som du er!

Du får teknikken på skrift her på siden, men du kan også få den som lydfil hvis du tilmelder dig min Gratis Online Mini-workshop (du finder den nederst på siden).

Læs hele teknikken igennem inden du går i gang, så du kan sidde med lukkede øjne, mens du laver øvelsen.

  • Sørg for at du sidder et uforstyrret sted med lukkede øjne.
  • Tag et par dybe vejrtrækninger helt ned i maven og nogle lange udåndinger, hvor du forsøger at slappe af i kroppen, lade skuldrene falde ned, lade maven bule ud og slippe spændingen i kæberne.
  • Tænk på en situation, som får en følelse op i dig. Måske noget du har oplevet i dag? Eller noget du har oplevet for længe siden, men som stadig plager dig og som du har svært ved at rumme.
  • Mærk nu den fysiske fornemmelse af følelsen i kroppen. Bliv ved med at fokusere på den. Se om du kan lade være med at tænke over den, men blot mærke den i kroppen.
  • Bliv nu opmærksom på hvor følelsen sidder i kroppen. Sidder den i maven, i solar plexus, i brystet, i halsen eller et helt andet sted? Og hvordan føles den? Er den sammentrækkende eller udvidende? Og hvilken form har den? Er den skarp eller rund? Vibrerer den eller er den stille? Føles den varm eller kold?
  • Bliv ved med at holde hele din opmærksomhed på at mærke den fysiske fornemmelse af følelsen i kroppen. Lad den fylde alt det den vil uden at dømme den. Læg evt. en hånd på stedet hvor følelser sidder.
  • Mens du stadig mærker følelsen i kroppen, trækker du vejret dybt ind gennem næsen og lader luften strømme ned gennem det sted i kroppen, hvor følelsen sidder fysisk.
  • Udånd med let åben mund og forestil dig, at du på udåndingen giver slip. Gentag disse dybe ind- og udåndinger indtil den fysiske fornemmelse af følelsen aftager helt eller delvist. Giv dig god tid.
  • Mærk nu hvordan din krop føles. Mærk efter om følelsen er parat til at slippe helt. Du kan evt. spørge den, om den er parat til at give slip og lytte til det første svar, der kommer op til dig.
  • Hvis følelsen er klar til at slippe, så bliv siddende med fokus på den fysiske fornemmelse, indtil den aftager helt af sig selv.
  • Hvis følelsen ikke er parat til at slippe helt endnu, så bliv nysgerrig på om der kan være nogle beskeder til dig i denne følelse? Hvad fortæller følelsen dig? Er der måske noget du skal have handlet på, før følelsen vil slippe helt?

Er der en besked til dig i dine følelser?

Nogle gange er der en besked til dig i dine følelser og andre gange er der ikke. Begge dele er helt ok! Nogle gange er der noget du skal handle på førend følelsen vil slippe helt. Andre gange slipper den, når du har rummet den med ovenstående teknik nok gange.
De fleste følelser skal faktisk bare have lov til blive rummet og følt og så vil de passere igen. Men hvis der er en følelse som kommer med en besked til dig og du ikke får handlet på den, så vil du opleve at den samme følelse vil opstå igen og igen. Også selvom du ellers synes at du rummer den og tillader den at være der.

Et eksempel kunne være, at du oplever at andre mennesker bliver ved med at overskride dine grænser. Af denne grund har du hele tiden har en følelse af, at du ikke er noget værd og du kan mærke at dit selvværd lider under det.
Når du så går ind og arbejder med at rumme følelsen af ikke at være noget værd, så vil der højst sandsynligt være en besked til dig i form af, at du skal til at sætte tydeligere grænser. Der er altså noget du skal have handlet på. Der er noget der ikke er som det skal være i dit liv og følelsen af ikke at være noget værd vil ikke give slip, før du får handlet på det!

Noget andet jeg vil invitere dig til er, at slippe idéen om at beskeder skal komme til dig på en bestemt måde. Det er ikke sikkert, at du får et klart ord til svar. Måske får du et billede, en fornemmelse eller en trang til at gøre noget. Så vær åben og nysgerrig og se hvad der sker.

Lær at heale dine fastlåste følelser – dine traumer

Følelser skal føles og jo mere du gør for at undertrykke følelserne, jo mere låser de sig fast! De følelser du kæmper imod stjæler samtidig din energi, fordi det er ekstremt energikrævende, at kæmpe imod dine egne følelser og forsøge at holde dem nede hele tiden.
Når du kæmper imod dine følelser er du på konstant overarbejde. Du kommer til at være i en kamp-flugt tilstand, hvor dit nervesystem er i alarmberedskab hele tiden. En sådan tilstand stresser både din krop og din psyke.
Når du derimod rummer dine følelser, så kommer de og passerer uden det store drama. Men når du kæmper imod dine følelser og forsøger at undertrykke dem eller undgå dem, så bliver de altså fastlåste i form af traumer i dit nervesystem.
Traumer lyder meget voldsomt, men det er faktisk “blot” negative følelser, der har låst sig fast. Du har måske oplevet noget der var så voldsomt og så smertefuldt (følelsesmæssigt), at du ikke har været i stand til at rumme følelsen i øjeblikket og så har følelsen låst sig fast i dit nervesystem som et traume.

Den gode nyhed er, at du kan slippe dine traumer på samme måde, som med alle andre følelser. Simpelthen ved at du giver disse følelser kærlig opmærksomhed og rummer dem med ovenstående teknik. Det er en blid og effektiv måde, som samtidig lærer dig, at rumme dine følelser i hverdagen, så der ikke opstår nye traumer.

Hvis der er visse følelser du ikke tør eller kan arbejde med på egen hånd, så søg hjælp enten hos mig eller en anden professionel, som arbejder med følelsesforløsning. Som følelsesforløsningsteknik bruger jeg blandt andet Tankefeltterapi (TFT) og Emotionel frihedsteknik (EFT). Det er i mine øjne et fantastisk redskab til at forløse alle former for ubehag, negative følelser, angst, mindreværd, usikkerhed og og meget mere. Metoden forløser ALT ubehag og det er der intet andet der gør lige så effektivt!

Mange gange fortæller mine klienter, at de har været igennem langvarige terapi forløb uden større effekt. Du er måske blevet bevidst omkring, hvad der er årsag til dine problemer i terapiforløbet. Men hvis du ikke forløser årsagerne til dine problemer vil du stadig stå tilbage med problemet og de negative følelser og det ubehag der følger med problemet. Du kan læse mere om Tankefeltterapi nederst på siden.

hvad er følelser

Øvelse: Mærk forskel på et JA og et NEJ

Hvis du ofte er i tvivl omkring dine følelser, i forhold til hvad du skal vælge når du står overfor et valg, så prøv denne øvelse:

1. Luk øjnene og forestil dig, at du laver noget som du virkeligt ELSKER at lave! Det kan være noget du har i dit liv nu eller noget fra din barndom. Mærk hvordan denne følelse føles fysisk i din krop, når du laver noget du ELSKER at lave! Sådan føles et JA!

2. Luk nu øjnene og forestil dig, at du laver noget du HADER at lave! Mærk hvordan denne følelse føles fysisk i din krop, når du laver noget du HADER at lave! Sådan føles et NEJ!
Når du skal tage et valg i dit liv og du føler dig i tvivl, så luk øjnene og forestil dig at du allerede har truffet valget. Mærk så hvordan det føles i din krop at have taget lige netop det valg. Det er en god indikator, om det er et godt valg for dig eller ej.

Lær at rumme ALLE dine følelser

Det er vigtigt at du lærer at rumme alle dine følelser, også de positive og behagelige følelser! Og hvad mener jeg så med det?
Jeg mener, at du skal øve dig i følelsesteknikken med de behagelige følelser også. Det er nemlig sådan, at vi alle har et slags “glasloft”, for hvor godt vi må have det. Du kan ikke se det, men det er der! Det er en slags lykkebarometer, som er indstillet til hvor godt du ubevidst mener du har fortjent at have det.
Du kender måske det der med at alt endelig går som du ønsker det i dit liv og så sker der et eller andet, som ødelægger det og som slår dig tilbage, hvor du kom fra. Der sker simpelthen det, at når du rammer dit glasloft, så vil dine overbevisninger og gamle mønstre sætte ind og du vil komme til ubevidst at sabotere din egen lykke.
Hvis du derimod øver dig i, at rumme dine behagelige følelser med følelses teknikken, så vil du med tiden rykke dit glasloft. Dette vil også rykke dit lykkebarometer og tillade dig at få det bedre og bedre.

Jeg kan glæde dig med, at når du bruger følelses teknikken på de ubehagelige og negative følelser, bliver de mindre (eller fordufter som jeg kalder det). Men de behagelige følelser vokser faktisk! Det er da en win-win!

Øvelse: Hvordan du lytter til din intuition

At lytte til din intuition og at forstå hvad det du “hører” betyder, er vigtigt for at lære at forstå beskederne i dine følelser.
Hvis du generelt føler dig meget i tvivl om det du mærker er din intuition, kan det hjælpe at kende forskel på frygtens stemme og din intuitions stemme. Ligesom alt andet kræver det øvelse, at blive god til at forstå og lytte til din intuition. En god tommelfinger-regel er, at din frygt er meget forklarende, logisk og rationel, når den forsøger at “overtale” dig til noget. Hvorimod din intuition og dit hjerte ikke forklarer sig med logik og fornuft – her kan du blot mærke, at noget vækker en længsel i dig og trækker i dig. Måske kan du slet ikke sætte ord på det men blot mærke noget. Det er din intuition og dit hjertes sprog og jo mere du kan følge det, jo mere lykkelig vil du blive i dit liv.

Så når du skal træffe en svær beslutning, så forestil dig at du tager et valg og lyt så efter: er der en stemme der er logisk, rationel og forklarende (f.eks. i form af en masse “gode” undskyldninger) for hvorfor du ikke skal gøre det?
Så er det højst sandsynligt din frygt der taler og den vil altid forsøge at holde dig der hvor du er nu.
Måske kan du i stedet mærke en længsel der trækker i dig? Eller du kan høre noget der bare siger JA indeni? Eller du kan fornemme, at du har lyst til at prøve noget af uden helt at vide hvad det vil ende med?
Det er din intuition der taler der!

kontakt med følelser

Har du brug for hjælp til at håndtere dine følelser?

Du kan ikke tvinge dine følelser og traumer til at slippe og du kan heller ikke regne dem ud med din hjerne. De skal føles og rummes (og evt. bankes med Tankefeltterapi) og de slipper først, når de er blevet forløst

Det er langt fra alle der kan lave dette vigtige arbejde alene og det er altså helt ok at bede om hjælp, selvom det er noget af det sværeste at gøre (at bede om hjælp).
Det er noget helt andet at blive guidet blidt igennem en følelsesforløsning af mig end det er at sidde og forsøge at tvinge det igennem alene.  Jeg har heller ikke rykket mig alene – jeg har fået hjælp og jeg har været vedholdende.

 

Det nærmeste du komme på et quickfix

Det er tankefeltterapi! Det du før følte stort følelsesmæssigt ubehag ved forsvinder, fordi tankefeltterapien “tager energien ud af det”. Det virker med det samme og der er ingen bivirkninger.

Teknikken du lærer, vil du kunne bruge resten af dit liv, så du vil altid vil have en metode til at forløse de følelser der kommer med det samme, så de ikke skaber ravage i dit liv. De vil i stedet hjælpe dig til at lytte til din intuition og indstille din indre GPS, så du bedre kan navigere i dit liv.

Hvis du har lyst til at prøve tankefeltterapi eller emotionel frihedsteknik, så klik på linket herunder:
>> Du kan læse mere om Tankefeltterapi her – klik her! <<

Andet som kunne inspirere dig:

10 ugers Online forløb

Video: Sådan mærker du forskel på et JA og et NEJ

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *