Hvorfor kan du ikke mærke hvad du vil?

hvad vil jeg

Mange af mine klienter fortæller mig, at de har svært ved, at mærke hvad de vil, hvad de har lyst til og hvad der er det rigtige for lige netop dem. Hvis du også har det sådan, så læs med her. Jeg vil i dette blogindlæg fortælle om de 3 vigtigste skridt der skal til for, at du igen kan lære, at mærke dig selv og mærke hvad du vil.

De 3 skridt er…:
1. Opfyld dine behov – både de indre behov og de fysiske behov.
2. Kend forskel på frygtens NEJ og intuitionens NEJ.
3. Stilhed (sæt farten ned)

Opfyld dine behov

Hvis du i mange år har ignoreret dine egne behov og ignoreret din indre længsel, så er signalerne til dig efterhånden blevet svagere og svagere. Og hvis du har overhørt din intuitions signaler, din krops signaler og dit hjertes signaler i årevis, så har du måske helt glemt hvordan det egentlig føles når noget er et JA indeni dig og hvornår noget er et NEJ. Og så er det at du pludselig står og føler, at du slet ikke kan mærke hvad du vil.

Måske kender du det med, at kunne mærke, at et eller andet indeni dig trækker dig i en bestemt retning. Men i stedet for, at lytte til det du mærker, så forsøger du at tilpasse dig det du tror alle andre forventer af dig.

Hver gang du tilpasser dig og gør noget som slet ikke er dig og som ikke giver dig glæde og energi, så får du sværere ved at mærke dig selv og hvad du vil OG du bliver en smule mere utilfreds med dit liv.

Den gode nyhed er, at signalerne er der stadig! De er bare blevet så svage at du lige nu ikke kan høre dem eller genkende dem.

Nu tænker du måske: “Jamen jeg ved ikke hvad mine behov er, så hvordan opfylder jeg dem?!?”

Det gør du ved at starte med at opfylde dine fysiske behov. Altså din krop behov for vand, nærring, hvile og søvn. Start med at drikke nok vand, få noget ordentlig mad som føles godt i kroppen, hvil dig (tag en pause) hvis du er træt og gå i seng kl. 22.

På denne måde vil du langsomt begynde, at kunne mærke din krops signaler igen.

Næste skridt er, at du begynder at mærke efter hvilke indre behov du har. Jeg har f.eks. behov for ro og alenetid MINDST hver anden dag, jeg har behov for at røre mig (løbe, danse, gå osv.), jeg har behov for at komme ud i naturen flere gange om ugen, jeg har behov for spænding og jeg har behov for at føle at jeg bidrager og gør en forskel med det jeg laver.

Så tag dig tid til, at sætte dig ned og skrive ned hvad du har behov for for at kunne trives. Hvad er et lille skridt som du kan tage allerede i dag?

Kend forskel på din frygt og din intuition.

Du kan lære hvordan du kan kende forskel på hvornår du skal sige ja og hvornår du skal sige nej.

Du kan lære hvordan du kender forskel på frygtens NEJ og intuitionens NEJ.

Måden du kender forskel på om det er din intuition der taler eller om det er din frygt der sætter ind for, at forsøge at holde dig der hvor du er nu er, at frygt er logisk forklarende: du har ikke tid, ikke råd, det passer dårligt lige nu, det kan ikke lade sig gøre for lige præcis dig fordi sådan og sådan.

Så når du skal mærke efter om noget er rigtigt for dig eller ej, så læg mærke til om dine tanker for hvorfor du ikke skal gøre X er forklarende, logiske og rationelle? Hvis de er, så er det din frygt der taler.

Din intuition, dit hjerte eller din mavefornemmelse har ingen logik eller forklaring på hvorfor du længes efter noget – du kan bare mærke at du gerne vil det.
Jeg blev spurgt om jeg ville være dansetræner for 3 børne-dansehold mandag eftermiddag hvor min datter danser. (Og det skal lige nævnes, at jeg elsker at danse og har danset meget, men jeg har aldrig undervist i dans eller undervist børn overhovedet for den sags skyld!)
Og så begyndte den indre dialog: Åhr det vil jeg gerne! Det var det første svar der dukkede op! Bagefter kom en lang række af undskyldninger: Jeg har jo faktisk ikke rigtigt tid.. Og det bliver også besværligt med aftensmaden.. Jeg har jo ikke prøvet det før, så jeg ved faktisk heller ikke hvordan jeg skal gøre det osv.
Men jeg vidste at jeg bare måtte sige ja for jeg kunne mærke, at jeg rigtig gerne ville det! Også selvom det ikke var praktisk eller selvom jeg ikke vidste hvad der præcis kom til at ske. Og det er fordi at intuitionen ikke taler med forklaringer eller fornuft.
Jeg har brugt en hel del timer på, at forberede danse til de 3 hold (som er forskellige aldersgrupper) og jeg har simpelthen haft så utroligt meget glæde ud af at gøre det!

Hvis jeg havde lyttet til min frygt, så havde jeg ikke sagt ja.

Hvis du fejlagtigt tolker din frygt som, at du skal sige nej eller stoppe det du er i gang med, så holder du dig selv tilbage i livet. Du afholder dig selv fra, at opnå de ting du inderst inde længes efter.

Så når du skal tage en beslutning så læg mærke til hvordan dit “for eller imod” bliver forklaret inde i dit hoved. Og hvis du opdager at det du længes efter eller drømmer om ikke kan forklares med logik men bare kan mærkes – så gør det! Tag det første lille skridt i den retning.

Stilhed

Når der er “larm” hele tiden, så kan du ikke høre de svar der er til dig. Og her mener jeg ikke kun larm i form af lyde. Jeg mener mental larm fra facebook, sms’er, fjernsyn, lange mentale to-do-lister, bekymringer om fremtiden osv. Altså alle de ting du forsøger, at holde styr på i dit hoved samt alle de distraktioner du omgiver dig med for, at undgå at være i stilheden.

I stilheden finder du svarene. Derfor skal du være villig til, at være i stilheden. Og det kan være en stor udfordring for mange!

Fordi når du sidder i stilhed med dig selv – uden nogen form for distraktioner, så vil du måske opleve et ubehag i starten. Alt det du har “flygtet” fra eller overhørt vil dukke op. Og det kan være ubehageligt til at begynde med. Men hold ud og bliv i det! Ubehaget vil fortage sig og bagefter vil dine svar vil komme til dig. De svar som du har søgt efter så længe.

Ubehaget kan stamme fra følelser, som du endnu ikke har fordøjet og sluppet. Hvis du har brug for hjælp til, at arbejde med dine følelser kan du tilmelde dig mit Gratis Online Mini-forløb nederst på siden (hvis du ikke allerede har gjort det). I Del 2 giver dig nemlig en metode til at acceptere og slippe dine følelser.

jeg kan ikke mærke

Handling – gør noget andet end du plejer!

Du får først et andet resultat end du plejer at få hvis du gør noget andet end du plejer at gøre!

Så derfor vil jeg invitere dig til, at GØRE noget. At HANDLE på det.

For du er den eneste der kan gøre det!

Så tag et lille skridt af gangen.

Start med at opfylde din krops behov.

Derefter reflekterer du over hvad dine indre behov er og laver en lille ændring i forhold til nu.

Derefter begynder du at lægge mærke til dine tanker når du skal tage valg eller beslutninger. Hvordan lyder din indre dialog? Er det frygten der taler og derved forsøger at holde dig fast der hvor du er lige nu? Eller er det din intuition der siger dig, at du skal sige nej?

Og det sidste vigtige skridt: Vær i stilhed med dig selv.

Vil du have gratis adgang til min Online Mini-forløb?

Gratis Online Workshop

10 ugers Online forløb

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *