Sådan træner du dit mod!

Jeg har tidligere i mit liv, fortalt mig selv, at jeg ikke var modig. Jeg plejede at frygte frygten, fordi jeg var helt overbevidst om, at jeg ikke kunne magte den (for jeg var jo ikke en modig person!).

Jeg troede, at når jeg kunne mærke frygt, så betød det, at jeg skulle “vende om”. Jeg troede, at frygt var en farlig følelse, som jeg ikke kunne magte og som betød, at jeg var igang med noget “forkert”. Og fordi jeg stoppede op hver gang jeg følte frygt, så lod jeg frygten begrænse mig i, at gå efter det jeg inderst inde længdes efter.

Jeg troede mod var noget man var født med. Jeg troede, at hvis man var modig, så følte man slet ikke frygt! Men mod er ikke noget du er født med – mod er noget du kan træne op!

Frygt er en følelse der er der for at beskytte dig. Dengang vi levede i naturen med vilde dyr omkring os var der brug for frygt for at kunne være på vagt, så vi ikke blev ædt. Følelsen af frygt var simpelthen en overlevelsesmekanisme. Det er den sådan set stadig men idag behøver vi ikke mere, at være på vagt hele tiden. Nogle gange kan der være en reel fare og så skal du kunne reagere hurtigt. Men mange gange er følelsen af frygt en gammel fastlåst følelse, baseret på en overbevisning som ikke er sand og som forhindrer dig i at turde være dig, turde stå ved dig selv og turde gå efter det du længes efter.

Hvad forhindrer din frygt dig i at gøre?

I et nogenlunde normalt liv i dag kan frygten gå hen og blive en forhindring for dig. Hvis du (som jeg selv plejede at gøre) stopper op hver gang du mærker frygt, så begrænser du selv. For frygten kigger frem hver eneste gang du skal ud af din comfortzone og gøre noget andet end du plejer.

Det her med, at turde stå ved dig selv og turde være dig selv er også noget der kræver mod. Det ligger nemlig meget dybt i os mennesker, at vi for alt i verden ikke vil afvises og “udelukkes af flokken”, fordi det engang betød døden at blive forvist fra stammen. Det er en ældgammel overlevelsesmekanisme, at gøre hvad som helst for at være en del af fællesskabet. Men din hjerne kan ikke kende forskel på virkelig fare og så fare der bare er i dit hoved. Derfor er det så vigtigt, at se frygten i øjnene og gøre det alligevel, hvis du inderst inde kan mærke, at det er det rigtige for dig at gøre.

Et eksempel fra mit eget liv er, at jeg havde en frygt for at stå frem præcis som jeg var, fordi jeg var overbevist om, at det var farligt at skille sig ud. Jeg var bange for hvad andre ville tænke om mig og bange for at blive “udelukket af flokken”.

Og frygten for at skille mig ud og turde stå frem, var jo lige netop det der forhindrede mig i, at kunne udfolde min power og skabe lige netop det liv som jeg drømte om.

Jeg havde aldrig fået startet min egen forretning hvis jeg havde ladet den frygt stoppe mig! Og det betyder jo ikke at jeg aldrig er bange. Det betyder bare, at jeg kigger nysgerrigt på min frygt, så jeg kan se hvad der ligger under. Og når du bliver bevidst om, hvad der ligger under frygten og du derved tør se frygten i øjnene, så mister den allerede der noget sin magt.

  1. Prøv at reflektere over disse spørgsmål:Hvad er din største frygt?
  2. Hvad forhindrer denne frygt dig i at gøre?
  3. Hvad er det værste der kunne ske hvis du så frygten i øjnene og gjorde det alligevel? Frygter du at andre dømmer dig?
  4. Frygter du afvisning? Frygter du at blive ensom? Frygter du at blive til grin? Frygter du hvad andre tænker om dig? Eller er det noget helt andet du frygter?
  5. Hvad er det bedste der kunne ske hvis du så denne frygt i øjnene og ikke lod den stoppe dig selvom du er bange? Hvad ville du turde gøre som du ikke tør i dag? Og hvad ville det give dig? Hvad ville det kunne åbne op for i dit liv?

Hvordan træner du så dit mod?

Som jeg skrev tidligere, så er mod ikke noget du er født med. Modig er noget du bliver når du handler! Og med det mener jeg, at hvis du vil være mere modig, så skal du gøre noget mere af det, som du er bange for. Så simpelt er det faktisk! Du har allerede det mod der skal til for, at gøre det du gerne vil. Dit mod ligger latent i dig. Men hvis du aldrig gør noget af det, som du frygter, så bliver dit mod som en slap utrænet muskel. Du skal træne dit mod. Og du gør det ved hver gang du mærker, at du længes efter noget men mærker frygten – så gør du det alligevel!

Hver gang du gør noget, som du er bange for er du modig!

Jeg plejede også, at fortælle mig selv, at jeg ikke var en modig person. Jeg var fuldstændig overbevidst om det men det var ikke sandt! Mit mod skulle bare trænes.

Idag gør jeg næsten dagligt noget jeg er bange for. Og hver gang jeg gør det, så træner jeg mit mod og jeg får erfaringer som fortæller mig, at jeg godt kan og at der ikke sker noget slemt – tværtimod!

Prøv at tænke tilbage på alle de gange hvor du har gjort noget, som du var bange for. Der var du modig!

Modige mennesker er jo ikke mennesker der aldrig er bange. Modige mennesker er mennesker der gør det de inderst inde kan mærke føles rigtigt – selvom de kan mærke frygten!

Vidste du at frygt og spænding hænger sammen?

Alt hvad er nyt og anderledes end det du plejer at gøre ser din hjerne som noget der er farligt og den vil gøre alt hvad den kan for at beskytte dig. Derfor gør din hjerne alt hvad den kan for, at holde dig der hvor du er nu og altså ikke fortsætte når du føler frygt. Din hjerne er ikke programmeret til, at gøre dig lykkelig – den er programmeret til, at holde dig i live!

Men der er ingen vilde dyr efter dig, så de fleste gange frygten kommer snigende skal den egentlig bare have lov til at være der. For der er faktisk intet i vejen med at føle frygt, og du vil altid føle frygt i større eller mindre grad, så du kan lige så godt invitere frygten indenfor.

Vi er alle sammen bange for noget. Når jeg mærker frygten så ved jeg, at her er der faktisk noget som er rigtig vigtigt for mig.

Så jeg anerkender frygten i stedet for at prøve at undgå den. Jeg inviterer den med på rejsen. Og jeg bruger min frygt som en drivkraft! Jeg elsker spænding og uden frygt – ingen spænding! Den eneste fysiske forskel der er på frygt og spænding og nemlig vejrtrækningen.

Hvis følelsen af frygt bliver rummet, så vil den også passere af sig selv igen. Det der kan få følelsen af frygt til at blive hængende er de tanker du tænker om frygten. Måske tænker du at den er farlig? Måske tænker du at du ikke kan håndtere den? Måske tænker du at den er forkert og at du ikke burde føle frygt? Har du i stedet prøvet at spørge dig selv: “Gad vide hvilken besked der ligger under frygten? Er der noget her som jeg inderst inde længes efter og som virkeligt betyder noget for mig?”.

Leave a reply